Thursday 27 September 2012

Maskara Maskarot

Maskara selalu orang pompuan pakai dekat mata. Eh! Bulu mata? Ntah, aku pun tak tahu. Normal la kalau aku tak tau, sebab aku bukan orang pompuan. Kalau aku tau pulak, ha maknanya ada sumthing wrong dengan aku, sebab boleh tahu benda tu.

Tapi selain dari benda untuk mekap-mekap kasi cantik muka ni, Maskara juga sebenarnya adalah sebuah event. Sebuah event yang dianjurkan dah banyak kali oleh sekumpulan makhluk yang menggelarkan diri mereka Sol-Jah. Ataupun Sindiket Sol-Jah. Bila sebut Sol-Jah dia jadi macam bunyinya ala-ala pasukan keselamatan. Tapi bila dah bubuh perkataan Sindiket tu di depan, terus rasa macam geng-geng jahat pulak.

Dan mungkin memang betul kot, dia orang dalam Sindiket Sol-Jah memang ahli-ahli geng jahat. Cuma apa yang aku tau, jahat dia orang bukan jenis merompak pendatang asing, merogol perempuan seksi atau melakukan rompakan bersenjata ke atas sebuah bank. Bukan! Semua tu bukan.

Ironinya geng jahat yang bersindiket ni, buat Maskara yang mana panggil orang perform untuk baca puisi?

What???
Puisi???

Yes! Puasi. Puisi.
Silap, tertaip "puasi" pulak. Jadah mende "puasi" ni?


Itulah ironinya sindiket ni. Baca puisi, main gitar akustik, dan ntah mende lagi perkara-perkara yang memang tak jahat langsung jika dinilai dari kacamata seorang perogol bersiri.

Semua butiran event korang boeleh boleh baca dekat poster tu, tapi aku tau memang ada manusia yang jenis tak reti nak membaca poster jugak. Jadi biar aku citer.

Event ni hari sabtu - 29 September 2012. Jam 8 malam dekat Rumah Pena. Dekat mana Rumah Pena, jangan tanya aku. Aku sampai sekarang tak ingat-ingat lagi jalan nak ke sana. Aku terpergi dulu pun sebab teman member je, dari bosan baik ikut dia. Last-last aku jadi ketagih pulak, tapi jalan tetap tak, dia je yang tau jalan.

No comments:

Post a Comment