Saturday 29 September 2012

Looper - Pembunuh Upahan Yang Di Upah Membunuh Diri Sendiri.

Semalam, aku layan tengok Looper. Dan perginya aku semalam, dengan budak merajuk yang aku tak pakai seluar Dockers dia bagi tu. Tapi bila aku sampai tayang seluar tu, lepas tanya semat ke tak? Terus dia senyum.

Pertama, kenapa aku nak tengok sangat Looper ni. Sebab aku terpengaruh dengan hero dia. Mamat 500 Days Of Summer tu. Joseph Gordon. Lepas ada pulak Bruce Wilis. gabungan hero lama dan hero baru. Satu hero jiwang, satu hero lonjat-lonjat tumbuk orang. Dan betul, hero jiwang langsung tak tumbuk-tumbuk pun. Tapi walaupun tak tumbuk-tumbuk, filem ni tetap kategori action. Dan kalau ini filem action, ini adalah filem action yang berat dramanya.

Cerita klise je, klise pasal pembunuh upahan. Tapi apa yang tak klisenya bila pembunuh upahan terpaksa membunuh diri sendiri. Dia diupah untuk itu. Dan macam mana? Adakah mereka akan membunuh diri sendiri itu, atau melepaskannya. Semua akan terjawab kalau lu orang pergi tonton. Kalau aku citer habis dekat sini, memang biol la aku kan. Buat apa korang nak tengok lagi.

Ada part yang sedih, tapi bukan sedih yang meleleh-leleh air mata. Cukup cuma kita tahu, benda itu adalah kesedihan dan tak patut. Simpati. Ada part kelakar, dan itu bukan kelakar yang terbahak-bahak. Cukup cuma gelak-gelak kecik dan senyum-senyum je. 

Satu benda yang aku suka jugak. Mamat Joseph Gordon ni adalah pembunuh upahan paling semart. Tak macam pembunuh upahan lain yang nak kena dressing ganas. Tapi dia dressing maskulin. Walaupun aku bukan maskulin. Tapi dia punya wardrope dia aku berkenan benor. Terasa macam nak sambar dua tiga helai baju yang macam dia pakai.

Tak caya kau tengok, semart tak semart?



Ada kereta best, tapi jangan risau. Dalam filem ni tak ada adegan klise kereta kejar mengejar. Semua setel cara jantan.

Ini pertembungan dua hero dalam filem ni.







No comments:

Post a Comment