Saturday 22 September 2012

Klise Teman Lama

Memang ada puak-puak yang suka buat benda-benda apa yang kita panggil gathering ni. Jumpa member-member sekolah lama dulu, kawan sekelas, kawan kelas sebelah, kawan satu sekolah. Padahal masa sekolah dulu tak ada pun nak kawan-kawan sangat, semua buat tak reti je. Bila dah memasing besor besor ni, tetibe pulak jadi kawan baik. Add kat facebook, follow kat twitter, chat-chat tanya khabar, tag gambar kawin, tag gambar anak-anak baru nak belajar jalan.

Tag gambar makan ikan besar, lepas tu ada member lama akan komen. Tak ajak pung. Biasa-biasa, itu biasa. Jenis yang kalau malas nak buat gathering, ajak lepak mamak je. Itu jenis yang biasa. Kalau jenis yang tak biasa, bila turun satu-satu tempat di luar kawasan dia, contohnya bila datang KL, ajak member sekolah dulu-dulu yang sekarag dah duduk KL minum teh jumpa borak-borak. Takpun member KL yang jalan-jalan ke Melaka, ajak member yang dah duduk ke Melaka jumpa sekejap dua.

Ha! Yang ini yang aku nak cerita. Jenis yang dah tak rapat sangat, tapi dulu rapat la, dan sekarang jumpa. Samada jumpa gathering, lepak mamak je atau terserempak. Apa soalan-soalan klise yang di klisekan? Antaranya ini:

1 . Kau apa cerita sekarang?
Ini soalan pertama lepas salam tangan henjut-henjut. Senyum-senyum lepas tu tanyalah soalan tu. Dan yang ditanya pulak akan cakap alah, macam ni lah. Dan kemudian dia balik akan tanya, jadi soalan ke2 ni:

2 . Eh! Kau dekat mana sekarang?
Bila dah tanya kau sekarang dekat mana. Ha bukak la cerita kerja, duduk mana apa semua tu. Mula-mula main legar-legar kat situ dulu. Kemudian akan terus soalan ni.

3 . Kau buat apa kat sini?
Ini boleh jadi kalau dia orang terserempak, atau salah seorang datang tempat lagi sorang tu. Dari soalan kau buat apa kat sini, akan pergi ke ayat.

4 . Huiii.. Lama betul tak jumpa kau ni. Dah gemuk kau sekarang.
Eceh! Padahal yang cakap tu pun apa kurangnya. 2 x5 jew...

5 . Lepas tu baru la bukak topik-topik "kau kerja mana", atau dah kawin ke belum. Ini bergantung pada mana satu yang dipilih. Kalau pilih cerita kau kerja mana. Akan bukak cerita soal tempat kerja dia, problem tempat kerja dan plan nak berhenti kerja cari kerja lain. Dan kalau bukak ke side dah kawin ke belum? Mana yang belum akan cakap;

6 . Tunggu seruuuu!
Lepas tu kalau member lawan cakap tu kawin, soal akan berkisar pasal hal kawin dia lah. Bini orang mana, atau laki orang mana. Dan merebak ke anak pulak. Kalau tak ada anak lagi, pasti keluar ayat:

7 . Belum ada rezeki.
Bila dah keluar ayat ni, selalunya suasana akan senyap kejap, sambil salah seorang anguk anguk kepala tanda mengerti. Bila dah beberapa saat diam je... akan salah seorang keluar ayat ni.

8 . Eh! Si polan tu apa cerita ha? Duduk mana dia sekarang?
Bila dah bukak si polan tu apa cerita, tau tau lah. Lepas tu semua borak pasal zaman sekolah dulu. Bergaduh dengan anak cikgu matematik, kena rotan sebab tak pakai name tag, dan cinta kena rejek sebab dulu selekeh. Masuk bab cinta kena rejek, terus borak hal awek-awek atau balak-balak hot zaman sekolah dulu. Keluarlah ayat:


9 . Dah tak cantik dah dia tu, anak dah berderet dah. Badan out. Ada dekat kampung lagi.

Bila dah habis borak, nak blah nanti, benda ni biasa, itu kalau terjumpa tak sengaja:

10 . Eh! Bagi no telefon kau, senang-senang boleh aku call.
Hmmm. Jangan harap, tukar no je lebey.

No comments:

Post a Comment