Friday 10 August 2012

Tragedi Malam Raya

Ada satu hari tu, lama dulu time aku kecik-kecik. Di malam hari raya, waktu orang tengah sibuk nak anyam ketupat, nak rebus ketupat, nak bakar lemang, masak ayam kicap, masak ayam kari, masak lembu rendang, masa tu la aku sibuk main meriam.

Main meriam dan juga main mercun. Habis takbir raya tu aku main mercun dulu sebenarnya, mercun roket bila dinyalakan, terus terbang naik ke langit dan meletup dekat sana. Dasyat, dasyat. Aku dengan sepupu aku jadi kepala pada sepupu-sepupu yang lain. Sebab kita orang yang paling tua sekali. Masa tu aku tingkatan 1, sepupu aku tingkatan dua. Yang lain-lain semua takat umur bebudak lagi la.

Jadi sebagai kemuncak kemeriahan malam tu, aku dengan sepupu aku ni pakat beralih dari mercun ke merian pulak. Adik beradik sepupu yang lain boleh teruskan main mercun yang tak bahaya sangat tu. Yang bahaya dan ganas macam meriam ni, biar kami je yang main.

Bunyi meriam dekat rumah jiran kiri kanan dan makin galak. Ada yang bunyinya kuat nak mampus, ada bunyi sederhana. Tapi mungkin kuat jugak kot, cuma sebab jarakanya jauh, jadi bunyi pun biasa-biasa je sampai dekat telingan kami. Dan ada jugak yang bunyi kecepek! Yang bunyi kecepek tu, ia akan diikuti orang sorokan mengejek dari jiran-jiran yang lain. Dan pemilik meriam yang berbunyi kecepek tu, mesti dah sah-sah akan malu besar punya.

Bila bunyi dah makin rancak, kami pun makin tak sabar. Aku bertindak sebagai pembantu kepada penembak. Jadi tugas aku ialah letakkan kabait dalam tin milo yang dipasang dengan kayu panjang. Kemudian masukkan dalam parit sikit untuk bubuh air bagi kabait tu aktif. Dan seterusnya hulur dalam batang meriam terus tutup rapat-rapat dengan kain buruk.

Abang sepupu aku pulak akan kira, 1... 2... 3... dan cucuh.

KEBABOM!!!

Bunyi meriam kita orang meletak. Peh! Ini memang dasat-dasat! Dia antara semua meriam-meriam yang ada, bunyi meriam kita orang paling gempak.

KEBABOM !!!

Lagi sekali bergema. Dan diikuti oleh pekikan 'HUYOOOO!" dari rumah jiran-jiran lain. Itu maknanya apa? Maknanya apa? Maknanya dia orang akur dengan kehebatan meriam kita orang ni. Bangga! Bangga!

Aku buat sekali lagi manual operasi yang sama macam tadi. Aku tutup dengan kain. Sepupu aku tadi cucuh.

Diam....

Diam....

Diam...

Tak nyala. Tak guna! Apa masalah pulak ni. Tadi elok je meletup, ini tak ada apa-apa respon pulak. Takkan nak kata aku tak tutup kuat. Aku rasa sama je macam tadi, air bubuh, belerang semua bubuh. Abang sepupu aku ni tadi tak puas hati, datang depan. Apsal tak meletup? Tanya dia. Mana la aku tau, aku jawab macam tu.

Dia bukak kain penutup, tarik batang kayu keluar nak tengok apa jadi dekat belerang kami. Sikit lagi, sikit lagi... dan bila sikit lagi makin sikit lagi tu.

KEBABOM!!!

Api menyala keluar dari lubang meriam. Bunyi tak kuat macam tadi, tapi apinya besar. Menjerit sepupu aku. Aku tak tau nak buat apa.

***

Raya kedua aku duduk dekat tangga dengan Abang Sepupu aku, temankan dia makan lemang. Dia tak boleh makan laju-laju sebab mulut dia sakit. Baru pagi tadi keluar hospital. Aku tengok muka dia, Hitam. Dan dalam hitam-hitam tu, muka dia kosong. Kening pun dah takde. Aku tahan gelak. Kih kih kih.

No comments:

Post a Comment