Tuesday 10 July 2012

Tasik Shah Alam Dan Memori

Semalam masa hujan lebat, aku lari cari berteduh di sebuah pondok berhampiran di Tasik Shah Alam. Cuaca sekarang memang makin lama makin tak menentu. Apa yang dikatakan musim itu, seolah dah tak wujud  lagi sekarang. Musim tak tahu bila, sebab boleh jadi setiap hari atau selang sehari hujan akan turun. Realiti.

Sebenarnya aku bukan kaki lepak sangat dekat Tasik Shah Alam ni, cuma semalam saja. Saja aku kontek member-member lama ajak layan angin dekat situ. Dulu kita orang semua dekat UiTM Shah Alam. Dan tempat rekreasi yang paling dekat, murah dan selesa untuk kami waktu tu, dah tentulah dekat tasik ni.

Kalau bulan ramadhan dulu-dulu, kami akan bawa bekal pada waktu petang, duduk lepak-lepak, dan bila azan maghrib berkumandang dari Masjid Besar, kami terus berbuka puasa di situ. Ramai-ramai. Hidup student, makan benda yang simple-simple, tapi bila dan berkumpul semua, kongsi makanan kau dengan kawan-kawan, semua benda jadi seronok.

Mula hari ini, kalau tak silap aku ramadhan tinggal lagi lebih kurang 10 hari, atau kurang atau lebih. Jadi kami dah buat pakat semalam. Sekuranganya sekali dalam ramadhan tahun ni, kami mesti buka puasa dekat tasik ni. Dapat kumpul 4 ke 5 orang pun dah boleh jalan dah. Ini orang panggil mengjengah balik memori. Ini je masa yang ada sebelum nanti masing-masing dah kawin dan kena ikat dengan bini.

No comments:

Post a Comment