Friday 27 July 2012

Mamak Yang Klise

Kedai mamak adalah kedai yang paling klise sekali. Terutama dekat area-area Lembah Kelang ni. Kau tahu kan mamak? Menu dia apa? Dan kesemua kedai mamak dekat mana-mana pun menu dia sama. Rasa pun lebih kurang sama jugak la. Dan bila cakap pasal kedai mamak, kita bukan cakap pasal makanan dia yang sedap atau tak, tapi kita akan cakap port lepak ok ke tak. Dan makanan tu pulak, macam aku cakap tadi la, kita dah tahu rasa dia macam mana, dan kalau sedap pun sedap yang macam mana.

Cuma, ada satu mamak yang kalau kita nak buat port lepak best, tapi bila soal makan, memang hampas. Hampas kelapa. Kau tahu hampas kelapa? Itulah dia kedai mamak yang bernama De Maju Nasi Kandar. Dekat Damansara Perdana. Nasi Kandar dia, kuah memang tak usah cakap la, bukan setakat cair je, ntah apa rasa aku pun tak tahu. Standart kedai mamak lain dia punya nasi kandar, sungguhpun tak pawer macam dekat Penang sana nun, tapi boleh la. Ini memang out habis.

Nak kata punya tak sedapnya makanan dia, sampai Maggi Goreng jadi tak sedap. Maggi Goreng kedai mamak ni kira benda yang safe la sepatutnya. Sebab guna benda yang sama, jenama yang sama dan cara masak yang sama dengan perisa yang sama. Tapi itupun boleh out jugak. Termasuklah Mee Sedap nya yang pun tak sedap. Mee Sedap atau Indo Mee pun jugak benda yang standart. Rendam dalam air panas lepas tu gaul dengan perencah letak telur mata. Ini Mee Sedap dengan Indo Mee dia boleh pulak jadi kembang semacam. Sampai nak makan pun geli.

No comments:

Post a Comment